Oktober – Søren Sveistrup


Beschrijving
Op de eerste dinsdag van oktober keert Rosa Hartung terug op haar post als minister van Sociale Zaken. Na de dramatische verdwijning van haar twaalfjarige dochter heeft ze een jaar verlof genomen. Linus Berger, een psychisch gestoorde man, heeft de moord op Hartungs dochter bekend, maar kan zich niet meer herinneren waar hij de verschillende lichaamsdelen van het meisje heeft begraven.

Op dezelfde dag dat Hartung terugkeert in het parlement, wordt een jonge, alleenstaande moeder op brute wijze vermoord in haar huis in een buitenwijk van Kopenhagen. Ze is gemarteld en een van haar handen is eraf gehakt.
Wanneer de rechercheurs Thulin en Hess arriveren op de plaats delict treffen ze een kastanjepoppetje aan. Het poppetje blijkt een sinister geheim bij zich te dragen, al wordt dit eerst aangezien voor een bizar toeval. Maar als er nog een vrouw wordt vermoord – en dit keer mist het slachtoffer beide handen – beginnen Thulin en Hess te vermoeden dat er een verband is tussen de zaken.

En het heeft er alle schijn van dat de missie van de moordenaar nog niet voorbij is…

Recensie
Op zijn twintigste, hij volgde op dat moment een studie literatuurwetenschap aan de Universiteit van Kopenhagen, droomde Søren Sveistrup er al van om een boek te gaan schrijven. Het ontbrak hem echter aan ideeën en hij wist evenmin hoe hij het moest aanpakken. Hij stopte met zijn studie, begon vervolgens aan een opleiding aan de filmacademie, waar hij leerde samenwerken en kennismaakte met het schrijven van scenario’s. Vijfentwintig jaar later schreef hij de prijswinnende televisieserie The Killing en in 2018 verscheen Oktober, zijn eerste en tot nu toe enige thriller.

Het is begin oktober als de rechercheurs Naia Thulin en Mark Hess het verminkte lichaam van een vrouw vinden. Een opvallend kenmerk is dat een van haar handen ontbreekt en het lijkt er ook op dat de moordenaar een handtekening heeft achtergelaten: een kastanjemannetje. Het poppetje bevat een aanwijzing die verwijst naar Kristine Hartung, de dochter van Rosa Hartung. Ze is een jaar eerder verdwenen en hoewel er nooit een lichaam gevonden is, heeft iemand wel haar moord bekend. Nadat er nog enkele vergelijkbare moorden worden gepleegd, hebben Thulin en Hess het vermoeden dat Kristines verdwijning hiermee te maken heeft.

Dat Sveistrup de bedenker en scenarioschrijver van de succesvolle televisieserie The Killing is, is bijzonder goed te merken. Aan de manier van schrijven, die beeldend en gedetailleerd is, aan het behoorlijke tempo waarin Oktober zich afspeelt, aan de dialogen, aan de overwegend korte hoofdstukken en aan het feit dat hij de juiste sfeer weet over te brengen. Al deze elementen zorgen ervoor dat de lezer vanaf het begin bij het verhaal, maar ook bij de belangrijkste personages, betrokken is. Het taalgebruik is helder, bij vlagen krachtig en hoe dan ook eigentijds en realistisch. Het is dus niet zo heel erg vreemd dat bij de lezer zo nu en dan de gedachte opkomt dat het boek geschikt is om het voor een korte serie te gaan verfilmen.

Oktober heeft een bijzonder sterk begin waarin het nodige gebeurt en er ook niet veel aan de verbeelding wordt overgelaten. De lezer wordt meteen met een aantal vragen opgezadeld, maar om die beantwoord te krijgen zal hij het nodige geduld moeten uitoefenen. Pas in de ontknoping van het omvangrijke boek komt er uitsluitsel en wordt het verhaal afgerond. Voor het echter zover is, is er dus een lange weg te gaan. Deze weg bestaat uit diverse delen, waarbij ieder deel een dag in oktober voorstelt. Tijdens de eerste paar dagen van het verhaal worden de personages voorgesteld, maar dat gaat niet ten koste van de plot. De verhaallijn blijft behouden en aan het eind van de meeste dagen is de spanning op zijn hoogst. Je kunt als het ware zeggen dat die dagen wat aanloop nodig hebben om te kunnen eindigen in een climax.

Tijdens de plot doen zich verschillende onverwachte wendingen voor, maar ze zijn niet dermate spectaculair dat de lezer hierdoor omver geblazen wordt. Eigenlijk liggen ze een beetje in de lijn van het verhaal, waarin de ontwikkelingen wel steeds interessanter worden naarmate het vordert. Daarbij zorgt Sveistrup er ook voor dat de lezer nieuwsgierig blijft, hij creëert een aantal verdachten, zinspeelt er zelfs op dat de lezer, net als de politie overigens, een enkeling als de dader beschouwt. Maar uiteindelijk blijkt iedereen het bij het verkeerde eind te hebben en moet de moordenaar in een hoek gezocht worden die niet was te voorzien.

Het aantal personages, de belangrijkste zijn ruim voldoende uitgewerkt, is niet al te groot en de meeste van hen zijn boeiend. Van hen springen Thulin en Hess het meest in het oog en het kan maar zo zijn dat Sveistrup ze in een eventueel volgend boek opnieuw mogen opduiken. Aan het eind van het zonder meer geslaagde Oktober heeft de auteur de deur namelijk op een kier gezet.

Waardering: 4/5

Boekinformatie
Auteur: Søren Sveistrup
Titel: Oktober

ISBN: 9789400510340
Pagina’s: 544

Eerste uitgave: 2018

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.